חיפוש       
חדשות
נשיאים ממלאי תפקידים הכנס השנתי פרסומי האגודה קשר בינלאומי פרסים לזכרם
קהילות מקצועיות וקבוצות עניין
כניסה לחברי האגודה
שם משתמש:
סיסמא:
שכחתי סיסמא הרשמה לאתר
English
עמוד הבית  > קהילות מקצועיות  > קהילת צריכה ותרבות
קהילת צריכה ותרבות

 

קול קורא להצטרפות לקהילה מקצועית למחקר צריכה ותרבות

במסגרת האגודה הסוציולוגית הישראלית


בימים אלו מתארגנת קהילה ארצית לחקר צריכה ותרבות במסגרת הקהילות המקצועיות של האגודה הסוציולוגית הישראלית.

מראשית התהוותה של הסוציולוגיה הופנתה תשומת לב מחקרית לסוגיות הקשורות לתרבות החומרית, לתרבות הפופולרית, לחיי היומיום וליחסי הגומלין בינם לבין מסגרות כלכליות, פוליטיות וחברתיות. חפצים, סחורות, מוצרים וארטיפקטים , כמו גם  פעילויות הנושאות משמעויות חברתיות והמשמשות מושא לשיפוט טעם – כל אלה תפסו מקום חשוב במחקר הסוציולוגי ועמדו במרכזם של מחקרים חשובים רבים, אשר השפיעו במובהק על כלל החשיבה והתיאוריה החברתית. בשלושת העשורים האחרונים גבר העניין בנושא, ולימודי הצריכה והתרבות הפכו לתחום עניין משגשג וחשוב בסוציולוגיה העולמית. עדות לכך ניתן לראות בתפוצתם של כתבי-עת המוקדשים לנושא, בריבוי הפרסומים המחקריים, בקיומן של קבוצות מחקר ובפעילותן של קהילות מקצועיות באגודות הסוציולוגיות ובאגודות מדיסציפלינות משיקות ברחבי העולם (כדוגמת קבוצות המחקר העוסקות בצריכה ובתרבות באגודות הסוציולוגיות העולמיות [ISA], האירופאיות [ESA] והאמריקאיות ([ASA]. כיום, חוגים אקדמיים ברחבי העולם משקיעים משאבים רבים בניתוח ההיבטים החברתיים של התרבות החומרית והאמנותית - הן כמושא מחקר אמפירי והן כמסגרת אנליטית ליצירת תיאוריה חברתית עכשווית. אין בכך כל תמה. החיבוריות שבין האנושי לחומרי, בין התרבותי לפוליטי, בין התרבותי לכלכלי ובין ה"עממי" ל"גבוה" הועצמה בימינו בעקבות הכלכלה הגלובאלית והמדיה הדיגיטאלית. אלה האחרונות יצרו קישורים מהירים ואינטנסיביים של "דברים" ו"אנשים" ורישתו את הרוחניות והחומריות שבתרבויות העולם. לפיכך, תרבות הצריכה - החומרית, האמנותית והדיגיטאלית – הפכה עתה למרכזית ונוכחת בחיי היום-יום ואף במאבקים ציבוריים הקשורים במדיניות כלכלית ופוליטית.

סוציולוגים וסוציולוגיות - כמו גם חוקרים וחוקרות מדיסציפלינות אחרות בישראל -  לא נשארו אדישים לתמורות שחלו במעמדן של תרבות הצריכה, התרבות החומרית ו"סגנון החיים" בחיים החברתיים בישראל. רבים החלו מפנים את הזרקור המחקרי אל סוגיות הקשורות בייצור, שיווק וצריכה של חפצים ומוצרי-צריכה, אומנויות, מוצרי תרבות פופולרית ומוצרי מדיה ופרסום. לא מעט חוקרים וחוקרות מישראל אף תרמו תרומה משמעותית להיווצרותו של מערך מחקר אמפירי ותיאורטי בזירה המחקרית העולמית ולהרחבת תחום ידע זה. זאת ועוד, היקף תלמידי המחקר במוסדות ההשכלה הגבוהה הישראליים המביעים עניין בנושא הולך וגדל, וכך גם מספר הקורסים, הפרסומים, ספרי הלימוד והעיון בתחום.

לימודי הצריכה, התרבות החומרית, האומנותית והפופולרית מעוררים עניין בקרב חוקרים המתמחים בתחומי ידע רבים, שכן חקר התרבות והצריכה מאיר באופן אקסקלוסיבי תהליכים חברתיים ומציאויות חברתיות מגוונות: יחסי כוח ואי-שוויון, זהות ומשמעות, דיפרנציאציה וריבוד, יחסי סוכן-מבנה, סגנון-חיים, אזרחות, שינוי חברתי ועוד.

חברי הקהילה לחקר הצריכה והתרבות רואים צורך משמעותי בקיומו של שיח אינטלקטואלי-מדעי רחב יריעה ומתמשך בסוגיות שבנדון, ביצירת קהילה מקצועית ללימודי צריכה ותרבות בהקשרם הישראלי והעולמי ובביסוס הנושא כתחום דעת אקדמי המשולב בסוציולוגיה הישראלית.

 

אנו פונות ופונים לכל מי שעוסק ועוסקת בתחום במסגרת דיסציפלינות שונות ומציעים מסגרת מאגדת. במסגרת פעילות הקהילה המקצועית ניזום ימי עיון אקדמיים, קבוצות קריאה, אתר אינטרנט לשיתוף חומרי קריאה וסילבוסים, ופעילויות מחקריות ולימודיות אחרות. כל אלו יספקו במה מקצועית לחשיפת מחקרים חדשים ולדיון בנושאים הקשורים בסוציולוגיה של הצריכה והתרבות, לבחינת גישות תיאורטיות ומתודולוגיות ולסקירת מגמות עולמיות בתחום.

 

להצטרפות לקהילה (ללא תשלום) –  https://registration.israel-sociology.org.il/2014/registration2014.php 

ליצירת קשר כתבו לנו לכתובת: cultureconsumption@gmail.com

 

 

בברכה,

ועדת ההיגוי של הקהילה:

ד"ר רפי גרוסגליק, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב – יו"ר קהילת צריכה ותרבות.

ד"ר דנה קפלן, האוניברסיטה הפתוחה ו City University London – רכזת הקהילה.

ד"ר טלי כץ גרו, החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת חיפה.

עדית שביט, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב – רכזת אתר הקהילה. 



עמוד הבית
האגודה הסוציולוגית הישראלית כתובת: המכללה האקדמית תל אביב יפו רחוב רבנו ירוחם ת.ד. 8401 יפו 61083; דואל: liorsabach@israel-sociology.com
האתר נבנה ע"י  מונסייט פתרונות מחשוב - 2006 כל הזכויות שמורות לאגודה הסוציולוגית הישראלית